چگونه یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنیم؟{راهنمای جامع و درجه یک}

چگونه یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنیم؟{راهنمای جامع و درجه یک}

امروزه اکثر مردم به دلایل متعددی مانند آسانی در خرید آنلاین، ترافیک، تخفیف‌ها و مقایسه قیمت، ارسال رایگان و موارد دیگر خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح می‌دهند؛ خرید اینترنتی در واقع نوعی از خرید است که به‌وسیلۀ صفحۀ وب سایت یا اپلیکیشن‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌شود. قبل از هرچیزی مهم‌ترین مسئله راه اندازی یک آنلاین‌شاپ، آشنایی با مراحل و چگونگی انجام آن است؛ به همین جهت در این مقاله سعی داریم شما را با صفر تا صد راه اندازی آنلاین شاپ آشنا کنیم، اگر قصد راه اندازی آنلاین شاپ خود را دارید در ادامه با همراه ما باشید.

راه اندازی کسب و کار آنلاین

چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟

راه اندازی آنلاین شاپ کار سخت و دشواری نیست بلکه تنها نیازمند رعایت اصول و مراحلی است که باید نسبت به آن‌ها آگاه شویم تا در زمان رو‌به‌رو شدن با چالش‌های مختلف بهترین اقدام را انجام دهیم، درواقع زمانی شما در راه اندازی فروشگاه اینترنتی به موفقیت می‌رسید که به صورت اصولی آن را راه اندازی کنید و از طریق آن بتوانید مخاطبان هدف خود را جذب کنید و در نهایت فروش داشته باشید.

با توجه به اینکه راه‌اندازی آنلاین شاپ مراحل زیادی دارد، در این قسمت چند مورد از مهم‌ترین مراحل آن را توضیح می‌دهیم:

1 . برای فروش و شناسایی مخاطبان هدف حوزه خاص انتخاب کنید

برای راه‌اندازی آنلاین‌شاپ ابتدا باید بازار هدف خود را مشخص کنید و میزان سودآوری محصول خود را در نظر بگیرید همچنین برای اینکه در این مسیر ثابت قدم باشید و بعد ازمدتی آن رها نکنید؛ به میزان علاقه خود نسب به این شغل توجه کنید، در کنار شناخت مخاطبان هدف ، انتخاب کالایی که در کسب‌وکار آنلاین تقاضای زیادی داشته باشد موضوع مهم و قابل توجه است.

راه اندازی کسب و کار آنلاین

2 . نام برند خود را تعیین کنید

نام برند خود را مرتبط با کسب‌وکار انتخاب کنید، اسامی کوتاه، جذاب و گیرا به کار ببرید چراکه هر فروشگاهی برای معرفی شدن به مردم نیاز به نام دارد و باید به‌وسیلۀ آن نام تا حدی حوزۀ فروش خود را به درستی به دیگران منتقل کند همچنین مشخص کردن هویت برند نیز از مراحل راه‌اندازی آنلاین‌شاپ است.

3 . پلتفرم مناسب برای ایجاد آنلاین شاپ انتخاب کنید

اول از همه باید انواع پلتفرم‌ها را بشناسید و به مواردی چون راحت بودن در استفاده کاربران و به‌صرفه بودن آن توجه کنید همچنین می‌توانید با در نظر گرفتن مواردی چون نوع کسب و کار، میزان بودجه و تخصص، مناسب‌ترین پلتفرم را برای خودتان انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود بستر کسب و کار خود را روی یک سایت فروشگاهی استفاده کنید و برای بازاریابی محصولات از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام کمک بگیرید.

راه اندازی آنلاین شاپ

 

4 . محصول و خدمات مناسب انتخاب کنید

در آنلاین‌شاپ محصولی که برای فروش انتخاب می‌کنید باید نیاز بازار و حاشیۀ سود مناسب داشته باشد. دو فاکتور مهم دیگر که باید آن ها را رعایت کنید علاقه و مهارت و شناخت نسبی در ارتباط با محصول مورد نظر است. میزان علاقه، استعداد و مهارت شما با انگیزه‌ای که به شما می‌بخشد سبب موفقیت در زمینۀ شغلی خواهد شد.

5 . بازاریابی و تبلیغ آنلاین شاپ

یکی از موارد مهم فروش اصولی و جذب مشتریان هدف، استفاده از استراتژی‌های تبلیغات است. به عنوان مثال اقداماتی مانند برگزاری مسابقه، خدمات باشگاه مشتریان، تخفیف‌های متنوع، بازاریابی پیامکی و راه‌اندازی کمپین‌های مختلف در اینستاگرام می‌‌تواند در مدت زمان کوتاهی نتایج مطلوبی را در افزایش مشتری و فروش به دنبال داشته باشد.

6 . ساخت آنلاین شاپ در اینستاگرام یا وب سایت و بهینه سازی‌آن‌ها

باتوجه به مطالبی که تا به اینجا بیان کردیم قطعا می‌دانید برای راه‌اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام و وب‌سایت باید نکاتی رارعایت کرد، زمانی که پیج اینستاگرام را به‌عنوان بستر مناسب برای آنلاین شاپ انتخاب می‌کنید باید ابتدا پیج خود را به حالت بیزینسی تغییر دهید، پروفایل و نام کاربری مناسب بگذارید؛ در وب‌سایت نیز باید حساب کاربری ایجاد و دامنۀ خود را انتخاب کنید پس از راه‌اندازی پیج اینستاگرام و وب سایت باید آنها را بهینه‌سازی کنید تا در دسترس دیگران قرار گیرد و به راحتی از آن استفاده کنند. البته این کار نیاز به اصول و مراحل خاصی دارد و حتما پیشنهاد می‌شود از متخصصان حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

راه اندازی آنلاینشاپ

0 تا 100 هزینه راه‌اندازی یک آنلاین شاپ

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نسبت به فروشگاه‌های حضوری از هزینۀ کمتری برخوردار است و نیاز به سرمایه‌های کلان و بزرگ ندارد به طور کلی روش‌های رایجی برای راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را توضیح می‌دهیم.

1 . هزینه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از کدنویسی

یکی از روش‌های مورد استفاده برای راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی برنامه‌نویسی طراحی سایت است در این روش از کدنویسی استفاده می‌شود. کدنویسی سایت فروشگاهی هزینۀ بسیار بالایی دارد که شامل راه‌اندازی، نگهداری و ارتقای سایت است. شما باید به صورت سالانه مبلغی را به پشتیبان سایت پرداخت کنید همچنین برای افزودن هر امکان جدیدی در سایت هزینۀ جداگانه‌ای دریافت می‌شود؛ این روش اکثر اوقات برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که از بودجۀ بسیار بالایی برخوردار هستند استفاده خواهدشد. یکی دیگر از معایب این روش را می‌توان زمان‌بر بودن آن درنظر گرفت البته مدت زمان انجام این کار باتوجه به دانش و مهارت تیمی متغییر است.

2 . هزینه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از طراحان سایت

طراحان سایت به صاحبان کسب‌و‌کار و کسانی که به‌دنبال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هستند این اجازه را می‌دهند بدون نیاز به مهارت و دانش فنی، فروشگاه آنلاین خود را بسازند. تنها لازم است مواردی که توسط آن‌ها گفته می‌شود را به درستی اجرا کنند. سرمایۀ لازم برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین پیشرفته توسط طراحان سایت سالانه معمولا پنج میلیون تومان است البته باید این مسئله را در نظر داشت که با توجه به افزایش قیمت‌ها این مبلغ هر سال در حال افزایش است و باید این هزینه را پرداخت کنید تا شرکت ارائه‌دهنده سایت ساز خدمات مورد نیاز را به شما بدهد. هزینه های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی توسط طراحان‌سایت با توجه به نوع فروشگاهی که انتخاب می‌شود متفاوت است.

3 . هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از وردپرس

در روش وردپرس ممکن است نصب برنامه رایگان باشد ولی طراحی سایت توسط وردپرس احتیاج به پرداخت هزینه دارد. شما باید برای موارد مختلفی از جمله هاست، دامنه، امکانات جانبی و غیره هزینه پرداخت کنید. البته این موارد نیازمند به تمدید با تعرفه جدید در سال بعد هستند. بعد ازهزینه های اولیه، هزینه ادمین و نیروهای متخصص برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نیز وجود دارد؛ تقریبا اگر همۀ هزینه‌ها را محاسبه کنید حدود سه تا شش میلیون راه‌اندازی سایت فروشگاهی از طریق وردپرس هزینه خواهد داشت.

راه اندازی کسب و کار آنلاین چقدر هزینه دارد؟

 

4 . هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی به صورت اختصاصی

پرهزینه‌ترین روش طراحی سایت اختصاصی است که مطابق با خواسته‌های خودتان انجام می‌شود و با توجه به متخصصی که انتخاب می‌کنید بین ده تا صد میلیون هزینه دارد. این روش را با استفاده از یک برنامه نویس سایت فروشگاهی می توان انجام داد و سالانه هزینه مجزایی برای پشتیبانی سایت نیز باید پرداخت کنید.

5 . هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از شرکت‌ها یا اشخاص

در این روش هزینه صفر تا صد فروشگاه اینترنتی خود و هزینه مجوز فروشگاه را باید به شخص یا شرکت مشخصی واگذار کنید. اگر شرکتی که انتخاب می‌کنید از طریق برنامه نویسی و از پایه کدنویسی را طراحی کند و سایت اختصاصی شما را بسازد حدود پانزده میلیون به بالا هزینه خواهد داشت که این رقم به عوامل مختلفی بستگی دارد و متغییر است. اما اگر از روش وردپرس استفاده کند معمولا پنج تا نه میلیون هزینه در برمی‌گیرد.

6 . هزینه‌های دیگر برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

علاوه بر مواردی که گفته شد هزینه‌های دیگری از جمله پشتیبانی سایت، آموزش سایت، عکس‌برداری، هزینه مجوز فروشگاه، تبلیغات سایت، سئو و بهینه سازی و… هزینه‌هایی هستند که برای یک راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارند.

 

راه‌اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

اگر توانایی راه‌اندازی سایت فروشگاهی را ندارید می‌توانید مناسب‌ترین پلتفرم را جهت فروش آنلاین انتخاب کنید که تعداد کاربران فعال آن به‌نسبت زیاد باشد، در حال حاضر بهترین گزینه برای راه‌اندازی آنلاین‌شاپ بعد از سایت فروشگاهی، اپلیکیشن اینستاگرام است؛ چراکه اینستاگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند برای ایجاد و رشد کسب و کار بهترین بستر موجود باشد.

 برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین در اینستاگرام لازم است مراحلی را طی کنید که در اینجا به‌طور مختصر چند مورد را توضیح می‌دهیم:

1 . از اسم واقعی برای پیج خود استفاده کنید. اگر اسم پیج و برند شما با هم متفاوت باشد ممکن است مشتریان به شما اعتماد نکنند.

2 . از فالوور فیک و خریداری شده استفاده نکنید زیرا این امر در بلندمدت باعث مسدود شدن حساب کاربری شما خواهد شد.

3 . در قدم اول تبلیغات انجام ندهید، زمانی که شما در ابتدای کار خود هستید و پست محصولات و کالاها تکمیل نشده است، ترفندهای مناسب برای فعالیت خود ندارید هیچ هزینه‌ای جهت جذب مخاطب انجام ندهید که به ضررتان تمام می‌شود.

4 . تصاویر و ویدیوهای با کیفیت در پیج خود نشر دهید چرا که محتوای تصویری شما در اینستاگرام از اهمیت زیادی برخوردار است.

5 . در توضیحات خود از هشتگ مرتبط با محتوای پست استفاده کنید البته در انجام این کار نباید زیاده‌روی شود و هرچه اصول آن را رعایت کنید، نتیجۀ بهتری را رقم خواهید زد.

6 . کامنت‌های کاربران را پاسخ دهید؛ حتی انتقادات را بی‌پاسخ رها نکنید و با کاربران خود تعامل برقرار کنید.

راه اندازی آنلاین شاپ اینستاگرامی

برای آنلاین شاپ از کجا خرید کنیم؟

زمانی که قصد دارید آنلاین شاپی با کیفیت راه اندازی کنید باید به‌دنبال محصولاتی باشید که از فروش آنها مطمئن هستید. به عبارت دیگربه درستی تمام جوانب را در نظر بگیرید و کالاهای فروشگاه آنلاین خود را به صورت هدفمند انتخاب کنید؛ در ادامۀ این مطلب روش‌هایی برای تامین محصولات فروشگاه را بازگو می‌کنیم.

1 . محصولات را از تولیدکننده یا واردکننده خریداری کنید.

 برای اینکه کالاهای خود را با مناسب‌ترین قیمت و بیشترین سود ممکن تهیه کنید آن را از تولیدکننده و واردکننده اصلی بخرید.

2 .  از عمده فروشی‌ها جنس بخرید.

 اکثر مغازها و فروشگاه‌های خرده فروشی نیز از عمده فروشان به قیمت خیلی پایین‌تر اجناس خود را تهیه می‌کنند.

3 . با شرکت‌های پخش کننده همکاری کنید.

 البته این شرکت‌ها بیشتر به عمده فروشان و فروشگاه‌های بزرگ جنس می‌فروشند، اما می‌توانید از این راه نیز اقدام کنید.

4 . از برندهای معتبر نمایندگی بگیرید.

فایده و مزایای این روش تامین راحت و سریع محصول است.

5 . با مغازه‌ها همکاری کنید.

می‌توانید از فروشنده یک مغازه بخواهید به ازای محصولی که توسط شما به فروش می‌رسد به شما درصد بدهد.

راه‌اندازی آنلاین شاپ چقدر سودآور است؟

در فروشگاه‌های آنلاین به میزانی که شما خلاقیت داشته باشید و کاری که انجام می‌دهید می‌توانید درآمد و سود خود را افزایش دهید؛ در فروشگاه‌های اینترنتی با حداقل نیرو، مراجع از اقصی نقاط کشور، نبود محدودیت زمان و بیشترین تعداد سفارش می‌توان درآمد خود را به بیشترین حد ممکن رساند. حتی زمانی که شما خواب هستید فروشگاه اینترنتی درآمد ایجاد می‌کند. در فروشگاه آنلاین به دلیل قابلیت پرزنت بالا درآمد شما سقف ندارد و به میزانی که محصول، خدمات و پرزنت خوبی داشته باشید درامد شما روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

آیا برای راه‌اندازی آنلاین شاپ باید مجوز بگیریم؟

یکی از ملزومات راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دریافت مجوز است، مجوز فروشگاه اینترنتی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود؛ مجوزهای عمومی تمامی مجوزهای لازم که یک کسب و کار اینترنتی باید آن را اخذ کند استريال این مجوزها شامل مواردی چون نماد اعتماد الکترونیکی، مجوز ساماندهی، مجوز نظام صنفی رایانه‌ای، مجوز درگاه پرداخت اینترنتی و مجوز رسانه‌های دیجیتال است. مجوزهای اختصاصی برای حوزه خاصی صادر می‌شود. مثلا برای کسی که طلا فروش است علاوه بر مجوزهای عمومی که لازم است بگیرد باید مجوز گروه صنفی خود را نیز کسب کند.

سخن پایانی

داشتن یک فروشگاه اینترنتی مزیت های بسیار زیادی دارد و قطعا به شما کمک می‌کند کسب و کار خود را به درستی گسترش دهید. البته توصیه می‌کنیم برای ایجاد یک آنلاین شاپ با دانش و تخصص زیاد جلو بروید و از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید تا بتوانید موفق شوید.

 

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید