چگونه احساس گناه را از بین ببریم؟

چگونه احساس گناه را از بین ببریم؟

شاید شما هم تا به حال اشتباهاتی انجام داده اید که باعث احساس گناه در شما شده است و تا به امروز به دلیل آن اشتباه خودتان را نبخشیده اید.

یا اشتباهی انجام داده اید که به شخص دیگر آسیب زده اید و احساس گناه گریبان گیر شما شده است، یا شاید هم ناخواسته اشتباهی کرده اید که همیشه عذاب وجدان دارید.

در ادامه در خصوص چیستی احساس گناه ، دلایل آن و روش رهایی از احساس گناه را توضیح می دهیم.

احساس گناه چیست؟

احساس گناه بخشی از واقعیت زندگی و اتفاقی درونی می باشد که ممکن است هر فردی آن را تجربه کند.

احساس گناه سبب عذاب وجدان در شما خواهد شد در نتیجه به تدریج حال خوب و آرامش در زندگی را از دست می دهید.

بروز این احساس همیشه نتیجه اقدام غلط نسبت به شخص دیگر نیست ، گاهی به دلیل اشتباهی که در حق خودمان کرده ایم ، عذاب وجدان داریم.

احساس گناه زمانی به وجود می آید که اقدامی بر خلاف باور ها و ارزش های خود انجام داده باشیم ، اقدامات می تواند خودآگاه یا ناخودآگاه باشد.

به عبارت دیگر شما می دانید کاری که انجام می دهید اشتباه است و یا ممکن است در حین اقدام ، متوجه اشتباه بودن آن نشوید اما پس از گذشت زمان ، به دلیل آگاهی که از نادرست بودن آن عمل به دست می آورید ، احساس گناه کنید.

گاهی نیز نمی دانید که آن عمل اشتباه است و به مرور زمان ، عذاب وجدان به سراغ شما می آید ، در نتیجه حس بد ، افسردگی ، ترس و اضطراب و … در شما ریشه می کند.

احساس گناه چیست؟

گاهی احساسات خود را درک نمی کنید

احساس گناه پنهان است و به راحتی دیده نمی شود ، شاید شما هم احساس گناه دارید اما نمی دانید.

ممکن است تا به امروز بارها احساس عذاب وجدان را ، به همراه حس بد و با منبعی نا مشخص ، تجربه کرده باشید ،  اما به دلیل ترس و حس بدی که عذاب وجدان در شما ایجاد می کند ، برای رو به رو نشدن با آن  ، احساس گناه خود را انکار کرده اید ، دائما از آن فراری هستید و آن را نادیده می گیرید.

در صورتی که احساسات راهنمای ما هستند و گاهی می توانند برای رشد و شناخت خود ، مفید باشند ، اگر که در طی روز حس بد ، افت انرژی ، ترس ، استرس ، اضطراب و … دارید می توانید علت بروز این احساسات را بررسی کنید چرا که یکی از دلایل آن می تواند احساس گناه باشد.

سعی کنید علت احساس گناه  را در خود پیدا کنید

بی شک احساس گناه تاثیر بدی در پیشبرد زندگی ما دارد اما اگر که نسبت به وجود آن اگاه باشیم و علت احساس گناه را در خود بدانیم ، میتوانیم با آن ارتباط درستی برقرار نماییم و در نهایت ان را رفع کنیم همچنین از اثرات مثبت آن در زندگی شخصی و اجتماعی استفاده کنیم.

زمانی که علت بروز احساس گناه را بدانیم ، آسان تر می توانیم آن را از بین ببریم

احساس گناه می تواند نتیجه اشتباهات ما باشد و اشتباهات شامل ، اشتباه کلامی ، اقدامی نادرست و یا تصمیمی غلط و …  می شود

برخی از علت های احساس گناه عبارت اند از:

  • انجام اشتباهی که به خود یا دیگران آسیب زده ایم.
  • کار اشتباهی که تصمیم داریم در آینده انجام دهیم.
  • کاری که باید انجام می دادیم ولی انجام نداده ایم.
  • فکر میکنیم در گذشته کاری را انجام داده ایم که اشتباه بوده است.

احساس گناه چه اثرات مثبتی بر زندگی ما دارد؟

احساس گناه آزار دهنده است اما می تواند انگیزه ای برای بهتر کردن حال و احوال خودمان باشد.

از اثرات مثبت وجود احساس گناه ، جبران اشتباه ، اصلاح خود ، عذر خواهی از خود و دیگران و ترمیم روابط با خود و دیگران و … می باشد

 

اگر احساس گناه را در خود از بین نبریم چه اتفاقی می افتد؟

کسانی که احساس گناه دارند همواره آماده شکست اند و نمی توانند به موفقیت برسند چرا که به سبب احساس گناه هر چقدر در جهت تغییر زندگی و پیشرفت خود تلاش می کنند ، بی ثمر است.

احساس گناه ، حس بد را در شما پرورش می دهد ، زمانی که احساس بد داشته باشید ، انرژی تان را از دست می دهید در نتیجه انگیزه تان از بین می رود ، فردی که انگیزه ندارد نیز به مرور زمان افسرده می شود.

عذاب وجدان باعث می شود دائما خودتان را سرزنش و تحقیر کنید در نتیجه اعتماد به نفس تان کاهش می یابد.

ترک احساس گناه

چگونه احساس گناه را از بین ببریم؟

همه ی ما به طور ذاتی به دنبال منبع قدرتی هستیم که به آن متصل شویم.

انسانی که عذاب وجدان دارد ، احساس می کند راه ارتباطی اش با آن منبع قطع شده است و همواره احساس طرد شدن دارد ، در نتیجه  به طور ناخودآگاه از منبع قدرت و انرژی فاصله می گیرد و اتصال او قطع خواهد شد ، در نهایت انرژی اش کاهش می باید.

برای برقراری مجدد این ارتباط و جبران افت انرژی ،  باید احساس عذاب وجدان را در خود از بین ببریم.

برای این هدف لازم است به این موضوع پی ببریم که “همه ی انسان ها در طی زندگی شان مرتکب اشتباهاتی می شوند و این موضوع امری طبیعی است”

راهکار درست اینکه از اشتباهات خود درس بگیریم و از آن به عنوان تجربه در آینده استفاده کنیم  در واقع باید مسولیت اشتباه مان را بپذیریم ، با پذیرش اشتباه خود ، می توانیم خودمان را ببخشیم همچنین به دنبال جبران آن باشیم.

جبران اشتباه می تواند نسبت به خودمان و یا نسبت به دیگران باشد که در پی ان ، حس منفی که در ذهن و قلب ما سنگینی می کند آزاد خواهد شد و به حال خوب و آرامش خواهیم رسید.

حس منفی احساس گناه

جمع بندی

احساس گناه باور بنیادی کسانی است که به موفقیت نرسیده اند.

آن ها همواره سرشار از حسرت ، پشیمانی ، حس بد هستند و در زندگی آرامش ندارند

بنابراین سعی کنید قبل از هر عملی ابتدا صحیح و شایسته بودن آن را باتوجه به ارزش ها و باور های تان بررسی نمایید تا از بروز احساس گناه در خود جلوگیری کنید.

با این تمرین می توانید اقدامی درست و آگاهانه داشته باشید.

در آخر چه خوب است که ما هم صفت بخشنده بودن را در خود ایجاد کنیم ، تا بتوانیم از اشتباهات دیگران نیز بگذریم و از احساس گناه آن ها کم کنیم.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید