درمان افکار منفی{نوشخوارهای ذهنی را 3 سوته نابود کن}

درمان افکار منفی{نوشخوارهای ذهنی را 3 سوته نابود کن}

افکار، گسترۀ  وسیعی از فعالیت‌های ذهنی را دربرمی‌گیرند وتا حد بسیار بالایی شخصیت و الگوهای رفتاری‌ انسان را شکل می دهند. افکار انسان‌ می‌تواند مثبت یا منفی باشد که در صورت مواجهه با افکارمنفی باید در خصوص رفع آن‌ها اقدام‌ کرد.

 

آنچه در این مطلب خواهید آموخت...

افکار منفی چیست؟

افکار منفی در واقع همان باور‌های منفی یا افکار مزاحم و مشکل‌سازی هستند که ممکن است دربارۀ خود، دیگران و موقعیت‌های مختلف داشته باشیم. این افکار گاهی گذرا بوده و گاهی به صورت طولانی مدت در ذهن افراد باقی می‌مانند و مانع تمرکز بر خوبی‌ها و زیبایی‌ها می‌شوند. پس باید آن‌ها را جدی گرفت و جهت درمان و کنترل آنها اقدام کرد. افکار منفی می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند و زمانی‌که به آن‌ها اجازۀ ورود می‌دهیم، جای چیزهای خوب را گرفته و با ورود نگرانی‌ها، آرامش را از ما دور می‌کنند. همچنین می‌توانند زمینه‌ساز بیماری‌های روحی-روانی و ناکامی فرد در زندگی شود.

درمان افکار منفی{نوشخوارهای ذهنی را 3 سوته نابود کن}

راه‌های مقابله با افکارمنفی

چگونه بر افکار منفی غلبه کنیم؟ در ابتدا باید به این موضوع آگاه بود که با قدرت دادن به افکار منفی به آن‌ها اجازه‌ی ورود به ذهنمان را می‌دهیم، پس نیاز است برای رهایی از این افکار و رسیدن به آرامش، خودآگاهی ‌خود را بالا ببریم و فراموش نکنیم که رشد و تغییر انسان آرام، تدریجی و در طی سالیان اتفاق می‌افتد و نباید در این خصوص از خود انتظارات نامعقول داشته باشیم.

هرچه سن افراد بیشتر و این افکار عمیق‌تر باشند، غلبه بر آن‌ها نیز زمان‌برتر می‌شود. راه‌های گوناگونی برای رهایی از تفکرات منفی و مقابله با آن‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

به افکارمان مسلط باشیم:

راهی فوق العاده برای درمان سریع افکار منفی؛ هیچکس جز خود فرد نمی‎تواند از ذهن خود در مقابل هجوم افکار منفی و مزاحم مراقبت کند. در ابتدا ما باید موضوعاتی را که موجب بروز دغدغه‌های فکری در ما می‌شوند را شناسایی کرده و سپس به کنترل و مقابله با هجوم آن‌ها بپردازیم.

علت اصلی بروز افکار منفی را بررسی کنیم:

الگوهای فکری منفی معمولا زمانی رخ می‌دهند که فرد در گذشته تجربه‌ای ناخوشایند داشته و گمان می‌کند مجددا آن را در آینده تجربه خواهد کرد و همواره نگران است. همچنین علل بروزاین افکار می‌تواند مربوط به نگرانی‌های مالی، کاری و… باشد که با شناخت و تشخیص این علل می‌توان راحت‌تر برای رفع آن‌ها گام برداشت.

درک کنیم که ذهن ما گشوده و بی حد و مرز است:

برای درمان سریع افکار بد و منفی باید توجه داشته باشید که به ‌طور کلی گشودگی ذهن یکی از ویژگی‌های مهم آن است و افکار، چه مثبت باشند و چه منفی به صورت خواسته یا ناخواسته به آن وارد می‌شوند. از آنجایی که مهار و سرکوب افکارمنفی فایده‌ای ندارد، جلوگیری از ورود آن‌ها می‌تواند موجب بروز احساس گناه و افکار منفی بیشتری شود.

با افکارمنفی همکاری نکنیم:

همۀ افراد در دوران خاصی از زندگی دچار ناراحتی و هجوم افکار و احساسات منفی می‌شوند. احساسات منفی، سوخت افکار منفی است؛ یعنی هرچه ما اضطراب، نگرانی، خشم و… بیشتری داشته باشیم، این افکار نیز بیشتر می‌شوند. به‌خاطر داشته باشید تا زمانی‌که به افکارمان واکنشی نشان نداده و به آن‌ها اعتبار ندهیم نمی‌توانند جذب شوند. بهتر است خود را بابت این افکار سرزنش نکنیم، افکار و احساساتمان را از بیرون تماشا کرده و به آن‌ها اجازۀ عبور دهیم تا بتوانند جای خود را به افکار دیگر ‌دهند. همچنین با افزایش آگاهی، هوشیاری و نترسیدن از جذب آن‌ها می‌توان با این افکار مقابله کرد.

می‌توانیم از دوره های مراقبه استفاده کنیم:

مراقبه فرآیندی برای تمرین دادن به ذهن است و به واسطۀ کاهش استرس به آرامش فرد و به نابودی افکار منفی ذهن کمک می‌کند. این فرایند سطح سلامت جسمی فرد را بهبود بخشیده و می‌تواند به کمک چاکرای قلب، حال انسان را خوب کند. همچنین دوره‌های مراقبه بر هوشیاری انسان موثر است و قسمت‌های مختلف ذهن را پرورش می‌دهد. مراقبه سبک‌های مختلفی دارد که هرکدام نقاط قوت و فواید خاص خود را دارد. شما باید تکنیک مراقبۀ مناسب با هدف خود را پیدا کرده و آن را در زمان مناسب و با حس خوب انجام دهید. از مزایای این روش این است که می‌توان آن را در هر مکانی و بدون نیاز به هیچگونه تجهیزات یا وسیله خاصی انجام داد و از نتایج وتاثیرات فوق العادۀ آن برخوردار شد.

استفاده از فایل‌های سابلیمینال:

تاثیر فوق العاده گوش دادن به سابلیمینال برای از بین بردن افکار منفی؛ سابلیمینال‌ها فایل‌های صوتی‌ای هستند که با استفاده از تلفیق علم صداپردازی و هیپنوتیزم تهیه می‌شوند. محرک‌های سابلیمینا‌ل، محرک‌های زیرآستانه‌ای هستند که صدای آن‌ها زیر آستانۀ شنوایی است و به‌صورت مستقیم بر ضمیر ناخودآ گاه فرد تاثیر گذاشته و مانند یک گفتگوی درونی به مرور زمان افکار مثبت را جایگزین افکار منفی می‌کند.

تاثیر افکار مثبت و منفی در زندگی

ما در هرلحظه از زندگیمان تعیین می‌کنیم که به افکار مثبت توجه کنیم یا افکار منفی را در ذهنمان پرورش دهیم. افکار مثبت نه تنها اضطراب را کنترل می‌کند، بلکه باعث بهبود سلامتی فرد نیز می‌شود. اما در مقابل افکار منفی موجب عدم تعادل روحی شده و گاهی به دلیل شدت اثرات مخرب که بر سلامت انسان دارد می‌تواند منجربه مرگ زودرس نیز ‌شود.

جهت مقابله با افکار مخرب باید تلاش کنیم تا ورودی‌های ذهنمان را بر روی افکار مثبت باز کرده و تا حد امکان تمرکزمان را بر مثبت‌ها بگذاریم و اینگونه در طول شبانه روز شاهد بروز افکار منفی کمتری باشیم. همچنین به منظور کاهش این افکار باید ذهن خود را نسبت به افرادی که افکار منفی دارند بسته نگه داریم. زیرا انسان‌ها خواه یا ناخواه تحت تاثیر اطرافیان خود قرار می‌گیرند و دیدگاه و افکار افرادمنفی می‌تواند بر افکار ما نیز تاثیر گذاشته و خصوصیات رفتاری‌ ما را به‌راحتی تغییر دهند.

درمان افکار منفی{نوشخوارهای ذهنی را 3 سوته نابود کن}

 

تمرکز بر علایق

در طول روز بر چیزهایی که دوست داریم تمرکز کنیم، خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم، قدردان استعدادها، مهارت‌ها و توانایی‌های ذاتی خود بوده و در جهت رشد آنها اقدام کنیم.

وقت گذراندن با دوستان

سعی کنید ارتباط خود را با افرادی که در زندگی شما نقش مثبتی دارند افزایش دهید و وقت خود را صرف یافتن مواردی کنید که به زندگی شما انگیزه می‌دهند.

برای جلوگیری از تبدیل دغدغه‌های کوچک به افکار منفی بزرگ، باید مستقیما با آن‌ها روبرو شده و تمام توجه خود را به لحظه حال و آنچه در پیش روی شماست متمرکز کنید.

چگونه افکار منفی را از بین ببریم؟

پاکسازی ذهن از افکار منفی

در بسیاری از مواقع ممکن است افراد حتی دلیل افکارمنفی خود را ندانند و ناخواسته به مشکلاتی مانند افسردگی، استرس، عزت نفس پایین، اضطراب اجتماعی و… گرفتارشوند. از آنجایی که ذهن ما ساختاری گشوده دارد، نمی‌توان انتظار داشت که افکارمنفی و مخرب در ذهنمان به صفر برسد و تمام افکارمان صرفا مثبت باشد؛ پس این امکان وجود ندارد که بتوانیم افکار را کنترل و مرزی را برای ورود آن‌ها تعیین کنیم. از آنجایی که افکار، عواطف و رفتارهای ما به هم مرتبط هستند، پس افکارما می‌توانند بر احساس و رفتار ما تاثیر گذاشته و موجب سرزنش و ایجاد حس نا‌ امنی در ما شوند؛ بنابراین باید با کنترل افکار و تغییر نگرش خود، در جهت رفع آنها اقدام کنیم.

چگونه افکار منفی را از بین ببریم؟

تاثیر افکار منفی بر بدن و ذهن

افسردگی:

افسردگی به معنای ضعف روحی مداوم و نداشتن میل و رغبت به شادیست. این اختلال می‌تواند موجب اضطراب، کمبود اعتماد به نفس، عدم حس خوب بودن و… ‌شده و اثرات مخرب و جبران ناپذیری داشته باشند.

سرکوب کردن احساسات:

از احساسات منفی دوری کنید اما آن‌ها را سرکوب و پنهان نکنید و بپذیرید؛ زیرا درصورتی‌که نتوانیم آن‌ها را رفع و بیان کنیم به تدریج بیشتر شده و بر سلامت روان ما تاثیرات منفی خواهند داشت.

بدبینی:

بدبینی یا پارانوئید، نوعی اختلال روانیست که موجب بی‌اعتمادی به دیگران شده و فرد همواره منتظر بروز بدترین اتفاقات ممکن است. این مشکل علاوه بر آزار اطرافیان، بر سلامتی فرد نیز تاثیر خواهد گذاشت. از طرفی سرعت رشد انواع بیماری‌ها در این افراد بالاتر بوده و حتی منجربه مرگ نیز می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال می‌بایست الگوهای فکری مخرب را که تأثیر منفی بر رفتارشان دارد را شناسایی کرده و در جهت اصلاح آن‌ها اقدام کنند.

پرخاشگری:

پرخاشگری مجموعه‎ای از رفتارهاست که می‌تواند منجر به آسیب جسمی و روانی فرد نسبت به خود، دیگران و یا اشیاء موجود در محیط شود. گاهی ممکن است فرد به دلایلی از جمله خستگی، فشارهای عصبی و یا هر محرک دیگری، رفتار پرخاشگرانه‌ای را از خود بروز دهد و موجب دلخوری و ناراحتی دیگران ‌شود.

نشخوارفکری:

نشخوارفکری به معنای درگیر شدن در اتفاقات گذشته و فکر کردن بیش از حد به احساسات منفی و تجربیات سابق است. این افراد دائما درحال تحلیل گذشته هستند و بر اشتباهاتشان متمرکزند. توجه داشته باشید که درگیری فکری با تعامل فکری متفاوت است؛ در تعامل فکری، فرد مشکلات خود را شناسایی کرده و با بررسی آن‌ها، راه حل مناسبی را برای رفع آنها پیدا می‌کند. اما درگیری فکری موجب بیشتر شدن افکار منفی شده و در نتیجه بروز اضطراب و افسردگی را به‌دنبال خواهد شد .

سخن پایانی

گرچه داشتن افکار منفی در برخی شرایط کاملاً طبیعی است اما تدوام آن در انسان سبب مختل شدن فعالیت‌های روزمره شده و باعث می‌شود فرد با مشکلات روحی و روانی درگیر شود. با رعایت موارد زیر می‌توانید افکار منفی خود را تاحدی کاهش داده و ذهنتان را بازتر کنید ولی ما باید به این موضوع توجه کنیم که افکارما واقعی نیستند و تا زمانی‌که به آن‌ها قدرت ندهیم واقعی نمی‌شوند. هرچه نسبت به این افکار هوشیارتر باشیم و ترس و نگرانی ما نسبت به آن‌ها کمتر باشد، قدرتشان کمتر شده و به تدریج از ذهن‌ما محو می‌شوند. افکار منفی علاوه بر ذهن و روان فرد،  بر جسم او نیز تاثیرگذار بوده و تهدیدی جدی برای سلامت انسان است. ما باید برای جلوگیری از بروز مشکلات عنوان شده، جهت پاکسازی ذهن خود از این افکار اقدام کنیم و درصورت نیاز از روانشناسان خبره کمک بگیریم.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید