چگونه به استقلال مالي برسيم؟{10 راه امتحان شده و استثنائی}

چگونه به استقلال مالي برسيم؟{10 راه امتحان شده و استثنائی}

همۀ افراد در طی زندگی به‌دنبال ثروت هستند و برای ثروتمند شدن تلاش می‌کنند تا در نهایت بتوانند به استقلال مالی برسند. استقلال مالی جایگاهی در زندگی است که در آن به حمایت دیگران و یا گاهی به شغل و کسب و کار نیاز نداریم چرا که از نظر مالی خود را تامین کرده ایم، به زبان ساده تر رسيدن استقلال مالی به معنای در اختیار داشتن ثروت کافی برای زندگی کردن و البته موفقيت در زندگي می‌باشد.

حال اگر به دنبال راه هايي هستيد كه رسيدن به استقلال مالي برسيد حال چه مجرد هستيد و چه متاهل در اين مقاله همراه ما باشيد؛ چرا كه راه هاي سريع را به شما معرفي كرديم تا رسيدن به استقلال مالي را  براي شما شدني و اين راه را براي رسيدن به اين هدف هموار سازد.

در مقاله زير استاد محمد بصيري 3 قانون جذب براي جذب روز افزون ثروت را براي شما بيان كرده ايم اگر تمايل به جذب ثروت در زندگي داريد حتما آن را مطالعه فرماييد.

چگونه به استقلال مالي برسيم؟

قبل از اینکه هر قدمی در مسیر رسیدن به استقلال مالی بردارید، ابتدا از خود بپرسید از نگاه شما معنای استقلال مالی چیست؟ برخی افراد زمانی احساس استقلال مالی دارند که دیگر نیاز نیست کار کنند چرا که با دارایی‌های‌شان می‌توانند خواسته های خود را تامین کنند. برخی دیگر در کنار شغل و درآمدشان احساس استقلال مالی دارند چرا که با آن پول و درآمد می‌توانند نیازها‌ی‌شان را برآورده کنند.

گروهی نیز استقلال مالی را یک هدف در نظر می‌گیرند و به‎‌دنبال سرمایه گذاری، پس اندازو یا پول نقد کافی اند تا بتوانند نیازهای‌شان را رفع کنند. این موارد می‌توانند بخشی از دیدگاه افراد مختلف باشد به همین دلیل قبل از هر چیزی تعریف خود را از استقلال مالی مشخص نمایید و سپس در جهت آن حرکت کنید.

در ادامه برخی از راه‌هایی که می‌تواند به شما در دستیابی به استقلال مالی کمک کند را بیان خواهیم کرد:

چگونه به استقلال مالي برسيم؟

1-داشتن برنامۀ اصولی

یکی از اولین قدم هایی باید برای رسیدن به یک هدف برداریم، برنامه ریزی است. با توجه به اینکه راه رسیدن به استقلال مالی برای هر سن متفاوت است، برنامه ای که برای رسیدن به آن می‌چینید نیز برای هر شخص متفاوت از دیگری می‌باشد.افرادی که در سنین کم به‌دنبال اسقلال مالی هستند، زمان بیشتری دارند که این زمان می‌تواند نتایج درخشانی را برای آن‌ها رقم بزند.

افرادی که در سنین بالاتر قصد مستقل شدن در زمینه مالی دارند، نگاهی متفاوت از دیگران نسبت به ادامه مسیرشان دارند .

چگونه به استقلال مالي برسيم؟

2-انتخاب هدف مالی مشخص

هدف مالی به زندگی شما جهت می‌دهد، با انتخاب هدفی مشخص می‌توانید پول و ثروت خود را هوشمندانه خرج کنید.هدف باعث می‌شود برای رسیدن به شرایط مالی مورد نظر خود در تلاش باشید و بخش قابل توجه در این مورد، متعهد بودن به هدف است.

3-ورودی و خروجی مالی  را محاسبه کنید

محاسبه ورودی و خروجی مالی یا بودجه بندی یکی از روش های مهمی است که به شما در رسیدن به استقلال مالی کمک خواهد کرد. به کمک این روش می‌دانید که چه میزان پول را می‌توانید برای نیازهایی که دارید، خرج کنید. برای این هدف می‌توانید یک لیست از درآمد و خرج های خود تهیه  کنید

درآمد، مخارج ثابت مثل اجاره، اقساط و …، مخارج متغیر (خریدها، مسافرت‌ها، هزینه‌های درمانی و…) و پس‌انداز. با این روش میتوانید مدیریت مالی داشته باشید که به مدیریت دخل و خرج‌تان کمک خواهد کرد و

براساس آن‌ها برای هدف اصلی که دستیابی به استقلال مالی است، برنامه ریزی خواهید کرد.

چگونه به استقلال مالي برسيم؟

4-به آینده امیدوار باشید

نگاه‌تان را به آینده خیره کنید و سعی داشته باشید آینده نگری کنید تا امید در شما ایجاد و تقویت شود. امیدواری به آینده شما را به فردی که نسبت به فردای خود خوش‌بین است تبدیل می‌کند و نباید قدرت روحیۀ امیدواری را دست کم گرفت چرا که امید به شما انگیزه می‌دهد و در مجموع چندین قدم به موفقیت در زمینه استقلال مالی به جلو حرکت می‌کنید. بدهی‌های خود را مدیریت کنید.

به آينده اميدوار باش

5-خرج های حساب شده داشته باشید

برای اینکه شما هم مانند افرادی که مستقل هستند هوشمندانه و درست خرج کنید، فرمول و قانون خاصی وجود ندارد و هر شخصی با توجه به سبک زندگی خود برای این هدف در تلاش است و این مورد را می‌توان از دشوارترین روش های دستیابی به استقلال مالی در نظر گرفت.

برای این هدف خوبه که چیزهایی که به آن نیاز دارید و چیزهایی که صرفا می‌خواهید را از هم جدا کنید و بیشتر به‌دنبال های نیازهای‌ اصلی خود باشید.

6-پس انداز

پس انداز کردن یکی از روش های مهم و اساسی است چرا که با توجه به شرایط زندگی ، موقعیت اجتماعی و فردی همواره در حال تغییر هستند و پس انداز یک از راه های حل این شرایط است که می‌تواند خرج های روزانه و یا ماهانه را کمتر کند، هر شخصی می‌تواند با درنظر گرفتن شرایط خود، مبلغی از درآمدش را پس انداز کند.

7-سرمایه گذاری کنید

با پس انداز بخشی از درآمد، راه سرمایه گذاری برای شما هموار می‌شود، روش سرمایه گذاری می‌تواند برای هر شخصی متفاوت باشد و انجام این عمل نیاز به تجربه و تبحر دارد که گاهی نیاز است علاوه بر بررسی و تحقیق، از فردی که در این زمینه تجربه و تخصص دارد، مشورت بگیرید.

8-به‌دنبال منبع درآمد مختلف باشید

زمانی که چندین منبع درآمد داشته باشید احساس امنیت در زمینه مالی در ما ایجاد می‌شود که این احساس، می‌تواند استقلال مالی ما را در آینده تضمین کند. برای این هدف میتوان روش های مختلفی مثل کسب و کار اینترنتی در کنار کسب و کار حضوری را راه اندازی کرد که در نتیجه درآمد شما افزایش می‌یابد و به میزانی که درآمد بیشتری داشته باشید اتفاق بهتری خواهد افتاد.

9-بدهی‌های خود را مدیریت کنید

یکی از دلایلی که جنبۀ های مختلف زندگی به‌خصوص جنبۀ مالی زندگی مان را ناامن می‌کند بدهی است، بدهی می‌تواند امید، انگیزه و آینده ای موفق را از ما بگیرد. بنابراین اگر به هر دلیلی به افرادی بدهکار هستید، طبق برنامه ریزی درصدد پرداخت آن‌ها باشید تا بتوانید تمرکزتان را بر رشد و پیشرفت خودتان بگذارید.

10-همواره در حال آموزش و یادگیری باشید

در مسیر و راه رسيدن به استقلال مالی، آموزش و یادگیری در زمینه های مالی را در اولویت خود قرار دهید.

با انجام این عمل هوش مالی خود را تقویت می‌کنید و افزایش سطح هوش مالی و به‌روز کردن آن، اطلاعات شما در این زمینه بیشتر خواهد شد و در نتیجه اقداماتی هوشمندانه در این راستا خواهید داشت، به میزانی که آموزش مداوم و پیوسته باشد، اتفاق بهتری رقم خواهد خورد.

در استقلال مالی نحوه و چگونگی پس انداز و سرمایه‌ گذاری به عهده خودتان است و دیگر وابسته اطرافیان نیستید. این پس انداز در مسیر رسیدن به اهداف ، بحران و مشکلات مالی و … بسیار موثر و کارساز خواهد بود

شخصی که از لحاظ مالی مستقل است، با منبع درآمد، برنامه ریزی و پس اندازی که دارد می‌تواند شرایطی برای خود فراهم کند که بی استرس و ترس باشد، این افراد همیشه مقداری سرمایه برای رفع نیازهای ضروری و یا اتفاقات ناگهانی دارند، چراکه به سبب استقلال مالی، از امنیت مالی برخوردار اند.

Financial independence

فواید استقلال مالی

اینکه به‌دنبال فواید استقلال مالی هستید، قدم بزرگی در راستای رسیدن به هدف‌تان است چرا که فواید استقلال مالی به میزانی وسوسه برانگیز است که ناخودآگاه مارا به سمت استقلال مالی می‌کشاند.

برخی از فواید استقلال مالی را در ادامه بیان خواهیم کرد:

از زمانی که به فردی تبدیل شوید که از لحاظ مالی مستقل است، احساس قدرت خواهید کرد چرا که دیگر به تنهایی می‌توانید نیازهای مالی خود را پوشش دهید و آیندۀ خود را تضمین کنید. استقلال مالی یعنی در زمینه مالی مستقل و از دیگران جدا می‌شوید، به عبارتی دیگر نیاز نیست منتظر باشید تا از دیگران به شما پولی برسد چون خودتان منبع درآمد و سرمایه دارید.

مستقل شدن در زمینه مالی باعث می‌شود در کنار نیازهای ضروری‌، بتوانید خواسته های خود را نیز تامین کنید، در واقع در این شرایط برنامه ریزی در خصوص درآمد، به عهده خودتان است. اگر که برای افزایش هوش مالی آموزش دیده باشید، از برنامه ریزی مالی نیز سربلند بیرون خواهید آمد.

در استقلال مالی شما می‌توانید برای حال و آینده تان تصمیم گیری کنید و دیگر وابسته خانواده و اطرافیان‌تان نخواهید بود، البته این به آن معنا نیست که دیگر نمی‌توانید در زمینۀ از دیگران کمک بگیرید.

چگونه به استقلال مالي برسيم؟

موانع استقلال مالی

برخی موارد هستند که مانع استقلال مالی‌ می‌شون که خوب است آن‌هارا بشناسیم. نداشتن روحیهٔ ریسک پذیری و ترس از شکست یکی از مهم ترین مواردی که مانع دستیابی به استقلال مالی می‌شود، ترس از شکست و نداشتن روحیهٔ ریسک پذیری است که باعث می‌شود همیشه در همان جایگاهی که هستید بمانید و پیشرفت نکنید.

در این شرایط لازم است که با ترس های خود مقابله کنید و در جهت اهداف‌تان قدم بردارید..

عدم آگاهی و اطلاعات کافی

یکی دیگر از موانع دستیابی به استقلال مالی، نداشتن اطلاعات کافی و عدم آگاهی است. برخی افراد اطلاعاتی از نحوه شروع یک کسب و کار و چگونگی اداره آن، سرمایه گذاری و … ندارند. چرا که هیچ‌وقت به‌دنبال آموزش ، رشد و توسعه فردی نبوده اند و همراه در نا آگاهی زندگی خود را می‌گذرانند..

وجود افکار محدود کننده

افرادی که ذهن‌شان مملو از افکار و باورهای منفی است همواره در زندگی تسلیم نا امیدی و شکست می‌شوند. آن‌ها همواره به‌دنبال سند و مدرکی هستند که عدم پول و ثروت را به خود اثبات کنند و در نتیجه با قانع کردن خود از مسیر رشد و پیشرفت خارج می‌شوند. این دسته از افراد خیال می‌کنند پول و ثروت برای افراد دیگر است و خودشان لیاقت و ارزش رسیدن به سرمایه را ندارند، به همین جهت بهتر شدن شرایط تلاش نمی‌کنند و در نهایت به نا امید می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله برخی از راه‌های دستیابی به استقلال مالی را بیان کردیم‌ و از فواید و موانع آن سخن گفتیم.

استقلال مالی رویایی دست‌یافتنی است وموضوعی است که با ابعاد مختلف زندگی در ارتباط است و خوب است که برای این هدف دانش و علم خود را زیاد کنیم و همواره به‌دنبال آموزش باشیم و همچنین تعهد خود را نسبت به اهداف‌مان زیاد کنیم و در جهت رشد و پیشرفت در تلاش باشیم تا به تدریج در این مسیر طعم موفقیت را بچشیم.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید