12 مهارت مهم در زندگی که هرکس باید بلد باشد{کاربردی و لازمه زندگی موفق}

12 مهارت مهم در زندگی که هرکس باید بلد باشد{کاربردی و لازمه زندگی موفق}

مهارت در زندگی به معنای توانایی فرد برای انجام کارهای صحیح است، همۀ ما برای کسب موفقیت در زمینۀ شغلی، مالی، تحصیلی، روابط و … نیازمند یادگیری مهارت‌ هستیم، کسب مهارت‌های زندگی باعث افزایش توانایی در برابر چالش و مشکلات مختلف می‌شود درواقع با یادگیری مهارت به فردی مدبر و توانا تبدیل خواهیم شد. باتوجه به اهمیت بالای این موضوع، در این مقاله سعی داریم مهم‌ترین مهارت‌های زندگی را بیان کنیم.

مهارت‌های دوزاده‌گانه زندگی

همۀ ما در زندگی با موقعیت و چالش‌های مختل+ف روبه‌رو می‌شویم که برای گذر از آن‌ها لازم است آموزش ببینیم، یادگیری مهارت‌های زندگی از این حیض دارای اهمیت زیاد است که به ما کمک می‌کند برای حل مشکلات زندگی خود، اقدامات درست انجام دهیم؛ در ادامه لیست مهارت‌های زندگی را بیان خواهیم کرد:

آنچه در این مطلب خواهید آموخت...

12 مهارت مهم در زندگی که هرکس باید بلد باشد{کاربردی و لازمه زندگی موفق}

1.مهارت حل مسئله:

حتما تا به امروز چالش‌های مختلفی را در طی زندگی تجربه کردید که حتی فکر کردن به آن خاطرتان را آزرده می‌کند. حقیقت این است زمانی‌که در مسیر سخت‌ودشوار قرار گیرید اما آن را حل نکرده کنار بگذارید و تظاهر به داشتن آرامش کنید، مشکل یا شرایط سختی را برای خود به‌وجود می‌آورید و احساس اضطراب، فشارروحی و افسردگی در شما افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین برای برخورد بهتر با مشکلات باید مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنید، برای ایجاد این مهارت نیاز نیست کار پیچیده و سختی انجام دهید بلکه با اجرای مراحل زیر میتوانید در چالش و مشکلات زندگی رفتار بهتری داشته باشید:

– مسئله پیش آمده را شناسایی و تحلیل کنید.

– راه‌حل‌های مختلف را بررسی کنید.

– راه‌حل‌ها را ارزیابی کنید.

– بهترین راه‌حل با کمترین ضرر را انتخاب کنید.

2.مهارت همدلی:

همدلی به‌معنای درک شرایط عاطفی یا هیجانی دیگران و قرار دادن خود به جای آنها است. با تقویت این مهارت، روابط اجتماعی ما بهبود پیدا خواهد کرد. اگر در ارتباطات خود همدلی نداشته‌باشیم، روابط ما یک‌طرفه خواهد شد؛ بنابراین این مهارت می‌تواند در ارتباطات ما نقش بسیار مهمی ایفا کند، برای تقویت این مهارت می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

– کودکان را به بیان احساسات خود تشویق کنید.

– تفاوت‌ها را درک کنید و آنها را بپذیرید.

– شنوندۀ خوبی باشید.

– قضاوت نکنید.

مهارت مهم زندگی

3.مهارت تاب‌آوری:

تاب‌آوری به این معنی است که بتوانیم خود را بازیابی کنیم و اگر شرایط غیرقابل تغییری در زندگی ما اتفاق افتاد، بتوانیم با آن شرایط سازگار شویم. شکست خوردن بخش ناگزیری از زندگی ما است. با یادگیری مهارت تاب‌آوری متوجه می‌شویم که چطور می‌بایست با شکست‌ها مواجه شویم و آن‌ها را بپذیریم؛ برای بهبود این مهارت روش‌های زیر را امتحان کنید تا تاب‌آوری خود را افزایش دهید:

– آگاهی از خود را افزایش دهید.

– دوستان مناسب و همدل انتخاب کنید.

– با خودتان مهربان باشید.

– مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنید.

4.مهارت ارتباطی:

تقویت مهارت ارتباطی از این جهت دارای اهمیت است که شما با تکیه بر آن می‌توانید خود را ابراز کرده و نظرات و خواسته‌های‌تان را مطرح کنید، زمانی‌که با مهارت ارتباطی آشنا شوید متوجه خواهید شد که این مهارت تنها شامل ارتباط کلامی نیست بلکه زبان بدن، نوشتن و … را نیز شامل می‌شود، برخی از روش‌ها برای تقویت این مهارت را در ادامه باهم مرور می‌کنیم:

– درجمع سخنرانی کنید.

– به‌صورت فعال به صحبت دیگران گوش کنید.

– نگرش مثبت داشته باشید و لبخند را فراموش نکنید.

– اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

5.مهارت مدیریت استرس:

کنترل استرس موضوعی مهم و قابل‌توجه است چراکه بیماری‌های جسمی زیادی از استرس نشات می‌گیرند. اگر این مهارت را در خود تقویت کنید از نتایج آن شگفت‌زده خواهید شد. زمانیکه استرس کمتری داشته باشید، به فردی مسئول و متعهد، چالش‌جو و مبارزه‌طلب تبدیل خواهید شد.

برای مدیریت استرس می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

– یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید.

– ارتباط با دیگران را بیشتر کنید.

– افکار خود را بنویسید.

– آدامس،شکلات تلخ و رژیم غذایی درست را امتحان کنید.

6.مهارت خودآگاهی:

اگر ما درمورد نقاط ضعف‌وقوت، نیازها، خواسته‌ها، اهداف و احساسات خود آگاه باشیم، می‌توانیم روابط‌‌‌مان را با خود و دیگران بهبود ببخشیم. پیش‌نیازی که خوب است در برقراری ارتباط با دیگران رعایت کنیم آگاهی از موارد زیر است:

چه زمانی استرس داریم و تحت فشار هستیم؟

چه چیزهایی مارا خشمگین می‎‌کند؟

چه رفتارهایی را دوست داریم؟

و…

برای اینکه مهارت خودآگاهی را در خود ایجاد کنید انجام کارهای زیر به شما کمک خواهد کرد:

– کتاب انسان در جستجوی معنا را بخوانید.

– نقشه‌ها و اهداف‌تان را برای زندگی بنویسید.

– به گفت‌وگوی ذهنی خود گوش کنید.

– توانمندی‌های خود را بشناسید.

مهارت مهم زندگی

7.مهارت مدیریت زمان:

اگر مهارت مدیریت زمان را در خود پرورش دهید، به راحتی می‎‌توانید برای اهداف‌تان برنامه‌ریزی کنید. فردی همواره موفق است که زمان را مدیریت کرده و به برنامه‌های خویش متعهد بوده و خوش‌قول باشد. درواقع ما با مدیریت کردن زمان، انضباط شخصی خود را افزایش می‌دهیم، کیفیت کار خود را بالا برده و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهیم.

برای تقویت این مهارت، نیاز است اقداماتی داشته باشیم که در ادامه تاثیرگذارترین روش‌ها را نام می‌بریم:

– لیست‌ کارهای روزانه خود را یادداشت کنید.

– تابلوی تجسم کارهای انجام شده درست کنید.

– اولویت خود را بشناسید.

– زمان بهره‌وری خود را پیدا کنید.

8.مهارت نه گفتن:

ما انسان‌‌ها تمایل داریم دیگران را همیشه از خود راضی نگه داریم. از این جهت پرورش مهارت نه گفتن می‌تواند سخت‌‌تر از تصور ما باشد. برای این هدف باید در مواجهه با درخواست‌هایی که توانایی یا میل انجام آنها را نداریم، بتوانیم “نه” بگوییم. ایجاد مهارت نه‌گفتن بسیار مهم است؛ چون معمولا رفتارهای منفعل و پرخاشگرانه به‌دلیل فقدان این مهارت بوجود می‌آیند.

برای اینکه بتوانیم این مهارت را در خود تقویت کنیم می‌توانیم موارد زیر را اجرا کنیم:

– احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنید.

– به طرف مقابل گزینۀ جایگزین دهید.

– حد و مرز خود را با دیگران مشخص کنید.

– پاسخ دادن را به تعویق بیندازید.

9.مهارت کنترل خشم:

خشم یکی از قدرتمندترین هیجانات انسان است که بیشتر افراد در کنترل آن دچار مشکل هستند. اگر این هیجان به‌درستی کنترل نشود، به ارتباطات‌ بین‌‌ف‍ردی آسیب می‌زند. منظور از کنترل خشم این نیست که هیچگاه خشمگین نشوید بلکه منظور این است باید آموزش ببینید که چطور در این مواقع هیجان را در خود کنترل و مدیریت کنید تا باعث آسیب رسیدن به خود یا دیگران نشود، برخی از روش های تقویت مهارت کنترل خشم عبارت‌اند از:

– افکار منفی خود را کنترل کنید.

– انرژی خود را تخلیه کنید.

– نفس عمیق بکشید.

– موقعیت را ترک کنید.

10.مهارت تفکر انتقادی:

ما همواره اطلاعات را از اطراف خود دریافت می‌کنیم. اگر توانایی سنجش این اطلاعات را به‌صورت مستقل نداشته باشیم، در تصمیم گیری دچار مشکل می‌شویم چراکه تمام تصمیمات زندگی ما به تفکر انتقادی ما وابسته است. افرادی که تفکر انتقادی دارند، با توجه به دانسته‌های‌ خود به‌بهترین روش مسائل پیش‌رو را حل می‌‌کنند؛ کسب مهارت تفکر انتقادی در هر شغل و حرفه‌ای ضروری است چراکه به ما کمک می‌کند تا خلاقیت خود را افزایش دهیم.

برای تقویت این مهارت، موارد زیر کمک‌کننده خواهند بود:

– پرسشگری را تمرین کنید.

– نقطه نظرات متفاوت را دنبال کنید.

– همواره به‌دنبال منبع و استدلال باشید.

– بازی‌های انفرادی و گروهی انجام دهید.

11.مهارت تفکر خلاق:

تفکر خلاق یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است چراکه به ما کمک می‌کند بتوانیم ازطریق کشف و نوآوری ایده‌های جدید را خلق کنیم و برای مسائل راه‌های جدید و موثر پیدا کنیم. با پرورش این مهارت، مشکلات زندگی را به‌عنوان فرصت درنظر می‌گیریم تا راه‌حل و ایده‌های جدید را اجرا کنیم. از مزایای پرورش این مهارت می‌توان به تقویت مهارت حل مسئله، کشف ایده‌های جدید، افزایش اعتماد به نفس و احساس رضایتمندی اشاره کرد.

برای پرورش این مهارت می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

– بازی‌های فکری مانند مجسمه سازی، نقاشی و داستان نویسی را شروع کنید.

– تصویرسازی انجام دهید.

– جملات و داستان‌های ناتمام را تکمیل کنید.

– با طرح سوالات غیرمعمولی، پاسخ‌های جدید را گوش دهید و از آن‌ها ایده بگیرید.

12.مهارت ارتباط موثر:

انسانها به طور ذاتی به برقراری ارتباط علاقه‌مند و نیازمند هستند؛ ارتباط موثر انواع مختلفی دارد از جمله ارتباط کلامی، تصویری، نوشتاری، غیرکلامی (زبان بدن).

برای اینکه این مهارت را در خود تقویت کنید می‌توانید این موارد را اجرا کنید:

– از زبان بدن استفاده کنید.

– با مخاطبین خود تماس چشمی برقرار کنید.

– واضح و مختصر صحبت کنید.

– شمرده شمرده حرف بزنید.

همچنین برای ایجاد رابطۀ موثر باید مهارت‌هایی نظیر همدلی کردن، خوب گوش دادن، هوش هیجانی و زبان بدن را یاد بگیرید.

مهارت مهم زندگی

مهارت‌های زندگی برای بزرگسالان

برای اینکه مهارت‌های زندگی را در خود پرورش دهیم هیچوقت دیر نیست اما هرچه زودتر این اتفاق شکل گیرد وضعیت روانی، پیشرفت شغلی و روابط بهتری خواهیم داشت. برای روبه‌رو شدن با مسائل روزانۀ زندگی، بهبود سلامت، رفتار و ارتقای بهداشت روانی نیاز است که مهارت‌های زندگی را در خود پرورش دهیم.

یادگیری این مهارت‌ها به این دلیل که به افراد کمک می‌کنند تا با دیگران ارتباط بگیرند، پراهمیت هستند، افرادی که مهارت‌های زندگی را آموخته اند:

-احساسات خود را با امنیت خاطر بیان می‌کنند

-تصمیم‌گیری‌های درست و قاطع انجام می‌دهند

-مسئولیت پذیرتر می‌شوند

-در برابر اکثر آسیب‌های اجتماعی در امان می‌مانند

-سازگاری خود را افزایش می‌دهند

و…

به‌طورکلی پرورش این مهارت‌ها، ابزار لازم برای مواجه شدن با چالش‌ها و مسائل زندگی را در اختیار ما قرار می‌دهد، طبیعتا اگر فردی بدون آموختن این مهارت‌ها وارد اجتماع شود، در برابر مشکلات و چالش‌ها، آسیب دیده و دچار اخلالات روانی و عاطفی خواهد شد.

سخن پایانی

هر یک از ما والدین نسل آینده هستیم و می‌بایست برای پرورش درست کودکان خود احساس مسئولیت داشته‌باشیم. آموزش و انتقال مهارت‌های زندگی به فرزندان‌مان یکی از مهم‌ترین وظایف ما است، برای اینکه بتوانیم الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشیم، نیاز است این مهارت‌ها را به مرور در خود پرورش دهیم؛ بنابراین سعی کنید براساس اولویت‌بندی خود، برای فراگیری هر کدام از این مهارت‌ها برنامه‌ریزی کنید.