عزت نفس در رابطه+(5 راهکار شگفت انگیز)

عزت نفس در رابطه+(5 راهکار شگفت انگیز)

هدف از افزایش عزت نفس در رابطه اینکه یاد بگیریم از خود مداری خود کم کنیم و توجه مان را بر شخص مقابل بگذاریم و برای او ارزش و احترام قائل شویم. زمانی که در روابط توجه ، ارزش و احترام متقابل وجود داشته باشد، عزت نفس در هر دو طرف، افزایش پیدا می‌کند به عبارتی در یک رابطه ، افراد روی میزان عزت نفس هم‌دیگر اثر گذار هستند. اگر به دنبال چند تمرین و راهکار موثر برای افزایش عزت نفس در زندگی زناشویی و روابط می گردید حتمابه مقاله ما در این رابط مراجعه کنید؛ استاد بصیری در مقالات خود سعی کرده به شما مهارت های تاثیر گذار برای رشد فردی بیاموزد په شدت مطالعه آن ها را پیشنهاد می کنم.

بیشتر بدانید: 20 راه افزایش عزت نفس

عزت نفس در رابطه

تاثیر عزت نفس در رابطه

یکی از مهم ترین رکن در روابط ، عزت نفس است که بتوانیم رابطۀ سالم و درستی داشته باشیم. عزت نفس در رابطه احساس توانایی و ارزشمندی درونی است ، فردی که عزت نفس بالا داشته باشد و وارد رابطه شود بیشتر به نیاز های خود و شخص مقابل توجه می‌کند و پذیرش قوی تری دارد، شخصی که عزت نفس بالایی در رابطه داشته باشد قدرت درک بالایی خواهد داشت و در برابر شرایط و موقعیت های مختلف ، بهترین تصمیم را می‌گیرد و بهتر عمل می‌کند ، شخص با عزت نفس بالا در زندگی زناشویی همیشه از خود رضایت دارد. فردی که عزت نفس داشته باشد در ارتباطات خود احساساتی مثل ترس از تنهایی ، استرس و اضطراب از طرد شدن و … ندارد و همیشه برای بهتر شدن روابط در تلاش است.

عزت نفس در رابطه با همسر باعث می‌شود رابطه ای درست و سالم با خودتان داشته باشید و در نتیجه به طرف مقابل خود عشق و احترام بیشتری می‌دهید و هر دو طرف به آرامش درونی خواهید رسید.

توجه

با عملکرد سنجیده خود باعث ایجاد احساس ارزشمندی در طرف مقابل نیز می‌شود، فردی که در رابطه با افراد عزت نفس داشته باشد در ارتباطات خود اجازه نمی‌دهد احساساتی مثل ترس از تنهایی ، استرس و اضطراب از طرد شدن و … رابطه را تحت تاثیر قرار دهد و همیشه برای بهتر شدن روابط خود در تلاش است.

 

معرفی چند راهکاربرای عزت نفس بالاتر در رابطه

 عزت نفس یکی از ارکان روابط است که باید از آن مراقبت کرد تا همیشه در سطح بالایی قرار داشته باشد، عزت نفس یک احساس درونی است و می‌توان آن را برای ارتباطات موفق در زندگی تقویت کرد، بسیاری از راهکارهای ساده وجود دارند که می‌توانند بر افزایش عزت نفس در رابطه اثر گذار باشند ، برخی از آن ها عبارت اند از :

پسر با عزت نفس در رابطه
  • احساسات خود را بشناسید

همۀ ما در شرایط مختلف احساسات گوناگونی را تجربه می‌کنیم اما تا زمانی که نسبت به آن ها شناخت پیدا نکنیم نمی‌توانیم آن ها را رفع کنیم در نتیجه واکنش های اشتباه و نا به جایی را در برابر احساس خود نشان می‌دهیم.

 یادداشت کارهایی است که با موفقیت انجام داده اید و هر زمان که احساس بد و ناکافی بودن داشتید، آن نوشته را مرور کنید. برای اینکه احساسات تان را بشناسید، می توانید از تکنیک نوشتن استفاده کنید یعنی احساسات خود را روی کاغذ یادداشت کنید، این تمرین باعث می‌شود که شما نسبت به احساساتی که دارید آگاه شوید و در نتیجه شناخت احساسات با افزایش عزت نفس در رابطه زن و شوهری به شما کمک می‌کند در روابط تان به آرامش برسید.

  • خودتان را باور کنید

همۀ ما انسان ها در هر جایگاهی که باشیم ارزشمند هستیم اما خیلی از افراد به ارزشمند بودن خود پی نبرده اند چرا که خود را باور ندارند، خود باوری یعنی مهارت و توانایی های خود را بشناسید و برای این هدف می‌توان به دنبال کارهایی باشید که آن ها را به درستی انجام می‌دهید ، هر چقدر که آن کار کوچک باشد مثل آب دادن به یک دانه که به رشد گیاه منتهی شده است،  در هر صورت شما توانسته اید آن کار را به درستی به پایان برسانید و این توانایی شما است. تمرین ساده ای که برای خود باوری وجود دارد یادداشت کارهایی است که با موفقیت انجام داده اید و هر زمان که احساس بد و ناکافی بودن داشتید، آن نوشته را مرور کنید.

خودباوری باعث می‌شود در روابط تان بهترین تصمیم را بگیرید و بهترعمل کنید.

  • قاطع باشید و مهارت نه گفتن را بیاموزید

همۀ ما به طورغریزی به دنبال این هستیم که دیگران از ما راضی باشند و آن هارا خوشحال کنیم اما از نظربرخی افراد نه گفتن به دیگران شایسته نیست این افراد تفکری اشتباه در رابطه با نه گفتن به درخواست دیگران دارند، آن ها فکر می‌کنند اگر نه بگویند خودخواه به نظر می‌رسند و بقیه را ناراحت می‌کنند ، اما حقیقت اینکه ما نمی‌توانیم همیشه همۀ کارها را انجام دهیم و گاهی ممکن است خواسته ای که دیگران از ما دارند را رد کنیم.

افرادی که در رابطه عزت نفس ندارند بدون در نظر گرفتن خودشان ، اولویت هایی که دارند و … درخواست دیگران را انجام می‌دهند ، حتی اگر تمایلی به انجام آن نداشته باشند ، چون نمی‌توانند نه بگویند.

 

چگونه "نه" بگوییم؟

برای تمرین نه گفتن

 به این باور برسید که با نه گفتن خودخواه نخواهید شد

 به جنبه های مثبت نه گفتن فکر کنید

همیشه محکم صحبت کنید و دلیل قاطع بیاورید

گزینه جایگزین ارائه دهید

و …

زمانی که بتوانید در روابط تان به راحتی در شرایط مختلف نه بگویید ، اولویت شما حفظ می‌شود و این موضوع می‌تواند به طرف مقابل هم کمک کند تا بهتر نیاز ها واولویت شمارا بشناسد.

  • نسبت به خودتان عشق بی قید و شرط داشته باشید

اگرعزت نفس فردی پایین باشد ، به طور افراطی به دنبال رضایت و تایید دیگران است و همیشه در درون خود احساس کمبود دارد. برای افزایش عزت نفس باید خودتان را همانطور که هستید دوست داشته باشید. فردی با عزت نفس بالا همیشه از خودش رضایت دارد و از احساس ارزشمندی درونی غنی است. برای این هدف باید یاد گیرید که بتوانید خودتان را همان‌گونه که هستید، بپذیرید.

عشق بی قید و شرط، یک رابطه با عزت نفس خلق می کند و باعث می‌شود  در روابط تان از خود رضایت داشته باشید و حس دوست داشتنی بودن را به شریک تان هم منتقل خواهید کرد.

رابطه بدون عزن نفس

معایب عزت نفس پایین در رابطه ، کمبود عزت نفس و آثار آن در روابط عاطفی

برخی افراد در روابط خود احساساتی مثل اضطراب، ترس، نا امنی و … دارند که می‌تواند نشانگرعزت نفس پایین باشد، این احساسات می‌تواند در تمام رابطه هایی که برقرار می‌کنند اثرات منفی بگذارد، فردی که عزت نفس ندارد همیشه به دنبال توجه و ابراز علاقه از طرف مقابل است و نمی‌تواند حس دوست داشتنی بودن را از درون خود دریافت کند و همیشه احساس بد و ناکافی بودن درونی دارد و این حس بد را به اطرافیان هم منتقل می‌کند که در نهایت آرامش از او و دیگران دور می‌ شود، عزت نفس پایین در برخی مواقع باعث از بین رفتن روابط و یا افسردگی خواهد شد.

نشانه‌های عزت نفس پایین در رابطه عاطفی شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم وجود احساس ارزشمندی نسبت به خود
  • عدم توانایی در برقراری ارتباط درست
  • عدم اعتماد به نفس
  • ترس از رهایی و طرد شدن
  • سرزش کردن و عدم پذیرش خود
  • و …

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص افزایش عزت نفس فرم زیر را پر کنید، تا مشاوران ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس بگیرند.

.

از ما رایگان مشاوره بگیرید!

معجزه عزت نفس در زندگی

در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهیم گرفت.
عزت نفس در رابطه+(5 راهکار شگفت انگیز)

دوره معجزه برای تمام کسانی مناسب است که به دنبالِ

  • عزت نفس و اعتماد به نفس بالا
  • احساس شایستگی و ارزشمندی
  • تقویت باور توانمندی
  • خارج شدن از زندان باورهای غلط
  • داشتن حال خوب و رسیدن به آرامش
  • کسب قدرت بالا در زندگی
  • عملی شدن آرزو ها
  • ساخت زندگی جدید
  • داشتن روابط موثر و نفوذ بیشتر بر اطرافیان

 و در نهایت تمامی این موارد شما را به مسیری هدایت می کند که انتهای آن موفقیت در جنبه های مختلف زندگی است.

در پایان دوره معجزه تولد دوباره خود را جشن خواهید گرفت.

استاد موفقیت، محمد بصیری
‫0/5 ‫(0 نظر)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید