عزت نفس چیست؟ تاثیر آن در زندگی(10 مزایا مهم)

عزت نفس چیست؟ تاثیر آن در زندگی(10 مزایا مهم)

عزت نفس به معنی حس ارزشمندیِ درونی است که ما نسبت به خودمان داریم وتعیین کننده چگونگی رفتار ما با خودمان است. عزت نفس را می‌توان مجموعه ای از افکار، احساسات، عواطف و … در نظر گرفت که در زندگی اجتماعی شکل می‌گیرد. عزت نفس درک ما از خود است و این درک بر اساس عقاید و باورها نسبت به خودمان شکل می‌گیرد.

اگر فکر میکنید عزت نفس پایینی دارید چه بهتر که برای رسیدن به موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی به دنبال راهکار های افزایش آن باشید.

بیشتر بدانید: 20 راه افزایش عزت نفس

عزت نفس چیست مزایا

عزت نفس به معنای ارزش‌گذاری و اعتماد به توانایی‌ها و قدرت‌های خود است. وقتی عزت نفس داریم، احساس می‌کنیم می‌توانیم به خوبی عمل کنیم و به خودمان اعتماد داریم. عزت نفس مثبت تأثیر بزرگی در زندگی ما دارد. وقتی عزت نفس بالا داریم، بهترین وجه خود را نشان می‌دهیم و ارزش خود را می‌شناسیم. همچنین، به دیگران احترام می‌گذاریم و با روابطمان بهتر رفتار می‌کنیم.

عزت نفس در امور مختلف زندگی موثر است؛ می‌تواند در موفقیت شغلی، روابط عاطفی و بهبود کیفیت زندگی تأثیرگذار باشد. هر فرد می‌تواند با تلاش و تمرین بهبود عزت نفس خود را داشته باشد و به زندگی بهتری دست یابد.

عزت نفس دو عامل مهم دارد :

 احساس ارزشمندی و احساس توانمندی است.

احساس ارزشمندی در عزت نفس

به معنای تشخیص این است که آیا خودم را به عنوان یک موجود ارزشمند می‌دانم یا خیر. این احساس ما را قادر می‌سازد تا به خودمان احترام بگذاریم و با اعتماد به نفس به روابطمان با دیگران روی بیاوریم.

احساس توانمندی در عزت نفس

به معنای اعتقاد به این است که اگر برای چیزی که برایم مهم است تلاش کنم، می‌توانم به آن دست پیدا کنم. این احساس به ما انگیزه می‌دهد تا به چالش‌ها بپردازیم و به هدف‌هایمان رسیدن را ممکن می‌سازد.

تاثیر عزت نفس

با توجه به این دو عامل،  شناخت و بهره‌گیری از توانمندی‌های شخصی، تلاش برای رسیدن به اهداف شخصی و اعتماد به نفس در مواجهه با چالش‌ها را در بر بگیرد. با اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی، می‌توانیم بهترین وجه خود را نشان دهیم و زندگی امیدوارکننده‌ای را بسازیم.

 

خصوصیات افراد با عزت نفس بالا

فردی که عزت نفس بالا دارد چه ویژگی هایی دارد؟

  • مهارت های خود را به خوبی می‌شناسد
  • از خود توقع و انتظار واقع بینانه دارد
  • می‌تواند رابطه سالم با اطرافیان خود ایجاد کند
  • نیاز های خود را می‌شناسد و به راحتی آن ها را بیان می‌کند
  • از خود و دیگران تشکر و قدردانی می‌کنند
  • به توانمندی خود باور دارد
  • از خودش رضایت است
  • همیشه به خود احترام می‌گذارد
  • از تغییر و رشد کردن استقبال می‌کنند
  • در موقعیت های مختلف واقع بین هستند

خصوصیات افراد با عزت نفس پایین

فردی که عزت نفس پایین دارد چه ویژگی هایی دارد؟

  • نسبت به خود احساس بد دارد
  • دیگران را بهتر و برتر از خود می‌داند
  • روابط ضعیف با دیگران دارد
  • نقاط ضعف و منفی خود را بزرگ نمایی می‌کند
  • نگاه بدبینانه نسبت به خودش دارد
  • ملاک تصمیم گیری هایش اشتباه است
  • نمی‌تواند رشد و ارتقا داشته باشد
  • خود را با دیگران مقایسه می‌کند
 

 عزت نفس احساس درونی است که همۀ ما  باید آن را در خود داشته باشیم تا بتوانیم بهتر از قبل عمل کنیم و به نمونه ای بهتر از خود تبدیل شویم؛ حال اگر در این راه نیاز به مشاوره رایگان دارید فقط لازم است با ما در ارتباط باشید.

حال استاد بصیری، استاد موفقیت که مسیر خود شناسی و خودباوری را برای شما هموار میسازد اینجاست تا معجزه عزت نفس را در زنگی شما نمایان سازد.

از ما رایگان مشاوره بگیرید!

معجزه عزت نفس در زندگی

در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهیم گرفت.
عزت نفس چیست؟ تاثیر آن در زندگی(10 مزایا مهم)

مزایا داشتن عزت نفس در زندگی

چرا باید عزت نفس داشته باشیم؟

 

کاملا مشخص است که زندگی با عزت نفس و اعتماد به نفس بهترخواهد بود.داشتن عزت نفس بر تمامی ابعاد زندگی ما اثر می‌گذارد و باعث می‌شود شرایط و زندگی لذت بخش تری را برای خود ایجاد کنیم ، فردی که عزت نفس بالا دارد خودش را دوست دارد و موانعی که احساس دوست داشتنی بودن را از او بگیرد را حذف می‌کند و عزت نفس باعث می‌شود مسیر رسیدن به موفقیت برای شان هموارتر شود. اعتماد به نفس سبب می‌شود بهتر بتوانید یاد بگیرید، تسلط تان بر شرایطی که دارید بیشتر خواهد شد، به اهداف خود پایبند می‌مانید و مسئولیت‌های خود را بهتر انجام می‌دهید.

فرق اعتماد به نفس و عزت نفس

عزت نفس و اعتماد به نفس متفاوت از هم هستند اما به یکدیگر مربوط اند، درواقع یکی از عناصر کلیدی عزت نفس، اعتماد به نفس است. عزت نفس احساسي است كه در تمامي جنبه هاي زندگي در درون ما وجود دارد و حسی است که نسبت به خود داریم ، عزت نفس باعث می‌شود ارزش خود را بالا بدانیم.اعتماد به نفس علاوه بر اينكه احساس دروني است يك وجه بيروني هم دارد و نشان دهندۀ تصویر ذهنی ما در انجام دادن یک کار خاص است در واقع باوری است که ما نسبت به توانایی های خود داریم. به طور کلی عزت نفس و اعتماد به نفس دو مفهوم مرتبط باهم هستند اما با یکدیگر تفاوت دارند ، عزت نفس به احساس ارزش درونی و شخصی مرتبط است ، در حالی که اعتماد به نفس بیشتر به توانایی های فردی مربوط است.

هر دو مفهوم برای فراهم کردن شرایط بهتر برای خودمان(توسعه فردی)، بسیار مهم و ضروری هستند.

مزایا عزت نفس

مزایا شنیدن فایل صوتی تصویری در افزایش عزت نفس

دوره های مختلفی وجود دارد که در خصوص افزایش عزت نفس توضیح می‌دهند. با کمی جست و جو در اینترنت و یا فضای مجازی می‌توانید دوره های صوتی یا تصویری را پیدا کنید و از اثرات شگفت انگیز آن ها بهره مند شوید.

همۀ ما با چیز هایی که می‌بینیم و می‌شنویم ورودی داریم ، زمانی که ورودی ها تکرار شوند ، آموزش ها بهتر در ذهن ما می‌نشینند ، بنابراین سعی کنید دوره ای را انتخاب کنید که فایل های صوتی و تصویری داشته باشد تا آموزش ها برای شما بارها تکرار شود و بیشتر در ذهن شما بنشیند ، زمانی که مطلبی به ذهن شما وارد شود ، به طور ناخودآگاه آن را اجرا خواهید کرد و این قدم مثبتی است تا عزت نفس شما با دیدن و شنیدن فایل های آموزشی تقویت شود ؛ در ادامه دوره ای که بتواند به شما در افزایش عزت نفس کمک کند را معرفی خواهیم کرد.

مزایا عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی، ازدواج، روابط 

زمانی که عزت نفس شما بالا برود ، بر تمامی جنبه های زندگی اثر گذار است یعنی وقتی خود را دوست داشته باشید، به دنبال پیشرفت و موفقیت ، روابط و ازدواج بهتر خواهید بود چرا که به ارزش درونی تان پی می‌برید و برای اینکه به احساس ارزشمندی بیشتر برسید به دنبال بهتر کردن شرایط برای خود هستید.

افرادی که عزت نفس بالایی دارند در زمینه های مختلف زندگی مثل تحصیل، روابط، ازدواج و … موفق هستند و همیشه در موقعیت های مختلف بهترعمل می‌کنند. عزت نفس رابطه مستقیم با موفقیت دارد، به میزانی که عزت نفس شما تقویت شود به موفقیت خواهید رسید.

عزت نفس چیست

پایین بودن عزت نفس از شما قدرتِ انجام بسیاری از کارهای درست را می‌گیرد.دلیل کاهش عزت نفس در همۀ افراد یکسان نیست ، اگر به دنبال افزایش عزت نفس هستید بهتر است ابتدا مواردی که عزت نفس شما را پایین آورده است را بشناسید ، دورۀ معجزه دوره ای است که به شما در شناخت دلایل کاهش عزت نفس کمک می‌کند و باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی می‌شود، با دورۀ معجزه دوباره متولد می‌شوید.

معجزه دورۀ ای است که با تمرین و تکنیک های ساده ، از طریق برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه ، عزت نفس و اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند.

این دوره در 77 روز احساس دوست داشتنی بودن را در شما افزایش می‌دهد، با گذراندن دورۀ بینظیر معجزه به میزانی تغییرات مثبت در درون شما اتفاق می‌افتد که در پایان دوره تولدتان را جشن می‌گیرید. دورۀ معجزه برای افرادی که تا به امروز اراده و انگیزه حرکت در مسیر خواسته های شان را نداشته اند  و همیشه نیروی درونی مانع موفقیت شان می‌شد ، بسیار مناسب است.