چاکرا چیست؟ معرفی ۷ چاکرا بدن {راهنمای جامع}

چاکرا چیست؟ معرفی ۷ چاکرا بدن {راهنمای جامع}

چاکرا چیست؟ واژه ای که از زبان افرادی که برای ما الگوی موفقیت و سرشار از انرژی هستند زیاد به گوش می رسد؛ پس اگر شما نیز مشتاق هستید که در مورد چاکرا ها بیشتر بدانید با ما همراه باشید ما در این بلاگ به طور جامع  به سوالات چاکرا چیست؟ چند چاکرا در بدن ما وجود دارد و چگونه آن ها را فعال کنیم؟ پاسخ دادیم.

 ما انسان ها منبع انرژی بسیار زیادی هستیم که ممکن است حتی خودمان متوجه آن نباشیم اما باید طریقه استفاده از این منبع عظیم انرژی را یاد بگیریم تا به درستی بتوانیم آن را مدیریت کنیم و استفاده آگاهانه داشته باشیم.

طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند دور تا دور بدن ما را هاله های انرژی فرا گرفته است که این هاله ها از مراکز انرژی بدن یا همان چاکرا های ما تغذیه می شوند.

چاکراه چیست؟

چاکرا چیست؟

کلمه چاکرا در لغت به معنای چرخ می باشد. چاکراها مراکز و جریان های انرژی بدن هستند که با ارتعاش خاصی که دارند انرژی های مثبت و منفی را به درون بدن هدایت می کنند و در واقع مانند یک رابط  بین جسم و روح هستند.

تعداد و مکان دقیق چاکراه های بدن  در سنت های مختلف متفاوت می باشد. معتقدان به هندوئیسم بر این عقیده هستند که 7 چاکرای اصلی در بدن وجود دارد البته علاوه بر این 7 چاکراه اصلی، چندین چاکراه فرعی که به تعداد 100 تا هم می رسد در نقاط مختلف بدن وجود دارد. هر کدام از این 7 چاکراه در نقطه خاصی از بدن ما قرار گرفته اند و شکل، رنگ، عناصر و ویژگی های خاص خودشان را دارند که با آگاهی به هر کدام از آن ها می توانیم انرژی آن ها را متعادل کنیم و زندگی بهتری داشته باشیم.

چاکراه چیست؟

در ادامه با هر یک از این 7 چاکراه آشنا می شویم.

انواع چاکرا ها

1. چاکرای ریشه ( مولادهارا)

اولین چاکرا در سیستم هفت چاکرای اصلی بدن، چاکرای ریشه می باشد. این چاکرا با غریزه، امنیت و بقا در ارتباط است. رنگ چاکرای ریشه قرمز، عنصر آن خاک و با حس بویایی سر و کار دارد. محل قرار گیری این چاکرا در پایین ستون مهره ها می باشد.

چاکرای ریشه در تعادل انرژی بدن نقش بسزایی دارد. هرگونه عدم تعادل آن آثار قابل توجهی بر روی سلامت جسمی و روانی ما می گذارد. وقتی چاکرای ریشه از تعادل خارج شود احساس بی ارزشی، ترس، اظطراب، خشم و عدم امنیت بوجود می آید و در صورت به تعادل رسیدن ارتباط با طبیعت، اعتماد به نفس و حس امنیت و تعلق را تجربه خواهیم کرد. 

انواع چاکراه بدن
  1. چاکرای خاجی ( سوادهیشتانا )

دومین چاکرا در سیستم هفت گانه چاکراهای بدن چاکرای خاجی می باشد که به ما اجازه می دهد احساس کردن و لذت بردن را تجربه کنیم. رنگ چاکرای خاجی نارنجی، عنصر آن آب و با حس چشایی سر و کار دارد. این چاکرا در پایین شکم، زیر ناف قرار دارد. به طور کلی چاکرای خاجی با عواطف، نیروی جنسی و خلاقیت در ارتباط است. در صورتی که چاکرای خاجی در حالت تعادل باشد باعث خلاقیت، ثبات عاطفی، احساس آزادی و میل به زندگی کردن می شود اما در صورت عدم تعادل با مواردی همچون کمبود خلاقیت و انگیزه، احساس گناه و حسادت رو به رو می شویم.

  1. چاکرای خورشیدی ( مانیپورا )

چاکرای بعدی که نقش مهمی در ارتباط با دنیای بیرون و مردم دارد چاکرای خورشیدی می باشد. این چاکرا به عنوان منبع اصلی انرژی بدن نیز شناخته می شود. چاکرای خورشیدی اهمیت زیادی بین چاکراهای اصلی دارد و انرژی های درونی بدن را تنظیم می کند. رنگ چاکرای خورشیدی زرد، عنصر آن آتش و با حس بینایی در ارتباط است. همچنین این چاکرا به اندازه چهار انگشت در بالای ناف قرار دارد.

زمانی که چاکرای خورشیدی در حالت تعادل باشد اعتماد به نفس و توانایی تصمیم گیری در ما افزایش پیدا می کند همچنین از انتخاب هایی که می کنیم احساس شادی و رضایت داریم و مسئولیت اهداف خود را به عهده می گیریم اما زمانی که چاکرای خورشیدی نا متعادل باشد احساس نیاز، احساسات منفی، نا امنی و تردید به بالاترین حد خود می رسد.

  1. چاکرای قلب ( آناهاتا )

چهارمین چاکرای اصلی، چاکرای قلب می باشد که مرکز عشق، ارتباط و انسان دوستی است. رنگ چاکرای قلب سبز، عنصر آن باد و با حس لامسه در ارتباط می باشد. چاکرای قلب مانند پلی است بین سه چاکرای پایین و سه چاکرای بالا که در وسط سینه قرار گرفته است. چاکرای قلب به ما این قدرت را میدهد تا به دیگران عشق بورزیم و متقابلا عشق دریافت کنیم.

زمانی که این چاکرا در حالت تعادل باشد روابط سالم، شادی و نشاط و حس امید در زندگیمان بیشتر می شود همچنین میل به شرکت در فعالیت های اجتماعی و همدلی کردن را بالا می برد اما در صورت نامتعادل بودن چاکرای قلب فرد احساس بی ارزشی و نالایقی را تجربه می کند، در برقراری ارتباط با دیگران به مشکل بر میخورد و ناتوان از ابراز احساسات خود می باشد و به تنهایی روی می آورد. هر چقدر چاکرای قلب متعادل تر باشد ما بیشتر توانایی عشق ورزیدن به دیگران را خواهیم داشت.

  1. چاکرای گلو ( ویشودا )

چاکرای گلو پنجمین چاکرا از هفت چاکرای اصلی می باشد که نقش مهمی در ابراز وجود و روابط ما با دیگران دارد. چاکرای گلو مرکز ارتباط و بیان با دیگران است که از چاکراهای معنوی در بدن نیز می باشد. رنگ چاکرای گلو آبی است که اغلب به صورت آبی روشن استفاده می شود و این چاکرا به عنصر اتر به معنای فضا متصل است که در همه جا حاضر می باشد. محل قرار گیری این چاکرا بین گردن و حنجره است و با حس شنوایی سر و کار دارد.

تعادل یا عدم تعادل چاکرای گلو در فعالیت روزانه و همچنین احساسات ما بسیار تاثیرگذار است.در هنگام تعادل این چاکرا فرد به شهود خود اعتماد می کند، نسبت به خودش و دیگران صادق است و بدون ترس درباره عقاید خود صحبت می کند اما در زمان عدم تعادل چاکرای گلو فرد از بیان خود و احساساتش می ترسد و در ابراز وجود خود ناتوان است.

انواع چاکراه بدن
  1. چاکرای چشم سوم ( آجنا )

چاکرای ششم یا چشم سوم به صورت مستقیم با فهم و درک انسان در ارتباط است و نمادی از آگاهی برتر نیز می باشد. این چاکرا مرکز شهود، فکر و تجلی در بدن محسوب می شود و در بالای پل بینی، در وسط پیشانی قرار گرفته است.

رنگ چاکرای ششم نیلی و توسط عنصر نور کنترل می شود. چاکرای چشم سوم در درک واقعیت فراحسی و دریافت کردن اطلاعات شهودی نقش مهمی دارد. کسانی که چاکرای ششم فعالی دارند می توانند بسیاری از حقایق درباره متافیزیک که برای دیگران قابل مشاهده نیست را درک کنند.

زمانی که این چاکرا در تعادل باشد بصیرت و قوه ادراک، خودآگاهی و احساس آرامش بیشتر می شود و در صورت نا متعادل بودن آن فرد در تشخیص دادن خیال و واقعیت ناتوان است و ذهنش بسته می باشد. همچنین کسانی که چاکرای چشم سوم نامتعادل دارند فقط از یک بُعد به مسئله نگاه می کنند و در استدلال ضعف دارند.

  1. چاکرای تاجی ( ساهاسرارا )

آخرین چاکرا از هفت چاکرای اصلی بدن چاکرای تاجی می باشد که یکی از مهم ترین چاکراها در رشد معنوی انسان است. رنگ چاکرای تاجی بنفش، عنصر آن فکر یا روح و در قسمت سر واقع شده است. این چاکرا نشانگر خرد و وحدت با دنیاست که امکان دسترسی به سطوح بالاتری از هوشیاری را به ما می دهد. زمانی که چاکرای تاجی در حالت تعادل قرار داشته باشد آگاهی فرد و درک معنوی او بالا می رود و ایمان او قوی تر می شود همچنین احساس می کند با نیرویی بزرگ تر از خودش در ارتباط است. در صورت نامتعادل بودن این چاکرا فرد به دیگران وابسته است، در زندگیش با کمبود اشتیاق مواجه می شود و به سمت افسردگی می رود و هیچ حسی از معنویت نخواهد داشت.

چاکرای تاجی معنویات را کنترل می کند و ما را به سوی روشن بینی سوق می دهد.

انواع چاکراه بدن

چاکرا درمانی چیست

چاکرا درمانی روشی است که از آن برای باز کردن یا متعادل سازی چاکراها استفاده می شود. زمانی که چاکراهای ما مسدود شوند فرایند جریان انتقال انرژی به نقاط مختلف بدن با اختلال رو به رو می شود و باعث ایجاد درد، رنج، اظطراب و کمبود انرژی در بدن می شود. چاکراها انرژی را به سمت بالا و پایین در بدن تنظیم می کنند و به انسان کمک می کنند انرژی های منفی را از طریق چاکرا درمانی دفع کنند.

زمانی که چاکراها متعادل شوند انتقال انرژی، درک، آگاهی و احساس سلامتی به بالاترین حد خود می رسد.

 

تعریف چاکرا در قرآن

چاکراها بخشی از وجود انسان هستند که امروزه اختلال آنها زیاد است و باید تنظیم شوند. در قرآن نیز در ارتباط با چاکرا گفته شده است و یکی از راه های تنظیم چاکراهای بدن از طریق سوره ها و ذکرهایی از قرآن کریم انجام می شود. نماز خواندن و وضو گرفتن نیز باعث می شوند چاکراهای بدن انرژی خالص را وارد بدن کنند و باعث تعادل سلامتی شوند.

 

مدیتیشن برای باز شدن چاکراها

یکی از روش های باز کردن و به تعادل رساندن چاکراهایی که دچار اختلال هستند انجام دادن مدیتیشن است. این کار به عنوان یک مراقبه می تواند به صورت روزانه یا هفتگی انجام شود و هر بار حدود 20 دقیقه کافی می باشد. هر کدام از چاکراهای بدن ویژگی های خاص خود را دارند به همین دلیل روش به تعادل رساندن آنها نیز با یکدیگر متمایز است.

با انجام مدیتیشن و به تعادل رسیدن چاکراها سلامت و انرژی ما به حالت بهتری می رسد.

 

 

انواع چاکراه بدن

چگونه 7 چاکرا را فعال کنیم؟

فعالسازی چاکراها یعنی چاکرا کاملا پُر از انرژی و انرژی آن کاملا تمیز باشد. برای درک بهتر از ذهن و بدن خود بسیار مهم است که 7 چاکرای اصلی بدن را فعال کنید. هر گونه مسئله جسمی، عاطفی و روانی که در بدن ما بوجود می آید ممکن است منجر به بسته شدن چاکراهای ما شود و در این مرحله نیاز است تا چاکراهای خود را پاکسازی کرده و آن ها را به سمت تعادل فعال کنید.

مراحل فعالسازی چاکرا عبارتند از:

1 . با چاکراهای خود بیشتر آشنا شوید

هر چاکرا ویژگی های خاص خود را دارد و با مراکز فیزیکی و غدد مخصوص آن در ارتباط است که باید با آن ها آشنا باشیم.

2 . مکان مناسب برای مدیتیشن داشته باشید

از آنجایی که مدیتیشن یک تمرین ذهنی بسیار مهم است و در هنگام انجام  آن احتیاج به تمرکز و دقت بالایی می باشد باید از هرگونه مسئله ای که باعث حواس پرتیتان می شود دوری کنید و در یک محیط ساکت و آرام تمرین خود را انجام دهید.

 

3 . بدن و ذهن خود را آرام کنید

برای اثر بخش بودن مدیتیشن نیاز است که بدن و ذهن خود را برای انجام این تمرین به خوبی آماده کنید.

 

4 . چاکراها را از ریشه تا تاج بررسی کنید

برای تشخیص اینکه چاکرایی مسدود شده است یا نه بسیار مهم است که اینکار را از چاکرای ریشه تا تاج بررسی کنید.

 

5 . هر چاکرا را دوباره شارژ کنید

هر چاکرا را با گذر کردن دوباره و تمرکز بالا مجددا شارژ کنید.

 

6 . انرژی چاکراها را هم راستا کنید

چاکراها باید به صورت هماهنگ و در جهت عقربه های ساعت بچرخند. این کار باعث هماهنگی انرژی در بدن و بهبود سلامتی می شود.

 

7 . به آرامی به زندگی روزمره خود بازگردید

بعد از تقویت چاکراها به تنفس های عمیق ادامه دهید و به آرامی چشمان خود را باز کنید و به زندگی روزمره خود بازگردید.